طرح «شفافیت داوطلبانه» بستر مبارزه با فساد را فراهم می‌کند/ نامزدهای انتخابات مجلس به این طرح بپیوندند

اولا سیاسیون از این حرکت حمایت کنند، ثانیا اساتید دانشگاهی ضرورت این مباحث را تبیین و فواید آن را بیان کنند؛ ثالثا نامزدهای انتخاباتی به این حرکت بپیوندند و از آنها حمایت کنند و رابعا اصحاب رسانه به ترویج مباحث بپردازند و از تمامی افراد برای حمایت از این حرکت و پیوستن به آن دعوت کند

در ابتدای این نشست، مهدی ثنایی دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تهران و مسئول محتوایی طرح «شفافیت داوطلبانه» نامزدهای انتخابات مجلس توضیحاتی درباره کلیت و ضرورت اجرای این طرح ارائه داد و گفت: متاسفانه کمیت و کیفیت اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بسیار ناچیز است.   ثنایی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مصادیق شفافیت، شفافیت اطلاعات مربوط به مجلس است، اضافه کرد: از میان بیش از ۹۰ شاخص اطلاعاتی قابل تصور و استاندارد بین‌المللی، اطلاعات اندکی داده می‌شود، آنهم با شکل نامطلوب. به همین دلیل، شناخت مردم از عملکرد نمایندگان مجلس بسیار اندک است.   ثنایی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان اصلاح این وضعیت، از مسیر مستقیم (قانونی کردن موضوع شفافیت) وجود ندارد و به همین دلیل، سراغ شفافیت داوطلبانه رفتیم، گفت: این حرکت (طرح) سه بخش مرامنامه شفافیت داوطلبانه، سایت شفافیت داوطلبانه و نامه نگاری‌ها و مطالبات دارد.   مسئول محتوایی این حرکت افزود: مرامنامه شفافیت داوطلبانه نیز دارای سه بخش قبل انتخابات، بعد انتخابات (در صورت برگزیده شدن) و مرتبط با جایگاه نمایندگی/ مرتبط با مجلس دارد. به عنوان مثال، تمامی توصیه‌نامه‌ها و پیگیری‌هایی که از جایگاه نمایندگی پیگیری می‌کنند یا آرایی که به کلیه طرح‌ها و لوایح در صحن مجلس و کمیسیون‌های داخلی مجلس می‌دهند.   ثنایی با تاکید بر اینکه هر نامزدی به هر مقداری که مایل باشد می‌تواند اطلاعات خود را در سایت شفافیت داوطلبانه ثبت کند، گفت: البته ضرورت دارد این کار در یک سایت واحد صورت بگیرد تا اطلاعات به صورت یکنواخت ثبت شود و امکان مقایسه راحت آن برای مردم فراهم شود. تمامی اطلاعات مندرج در این سایت بدون هیچ استثنایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.   ثنایی در ادامه به تشریح سومین بخش این حرکت یعنی نامه‌نگاری‌ها و مطالبات پرداخت و گفت: قطعا این حرکت موافقان و مخالفانی دارند. پیش‌بینی می‌کنیم اکثر نامزدها در قبال این حرکت مخالفت نکنند بخصوص مخالفت جدی، بلکه سکوت کنند که این سکوت مخرب است. برای مقابله با این مسئله، قرار است نامه‌نگاری‌های توسط تشکل‌های دانشجویی و مطالبه‌خواهی توسط مردم و رسانه‌ها با نامزدهای مجلس، نمایندگان فعلی و ادوار مجلس و سیاسیون انجام گیرد.   مسئول محتوایی این حرکت در ادامه به بررسی تجربیات جهانی موجود درباره شفافیت اطلاعات عملکرد بخش‌های حاکمیتی پرداخت و گفت: در کشور مکزیک، وعده‌های انتخاباتی نامزدها ثبت می‌شود.   ثنایی با تاکید بر اینکه طبق مطالعات موسسه idea در ۷۲ درصد کشورهای جهان اطلاعات مالی احزاب و کاندیداهای انتخابات اعلام عمومی می‌شود، افزود: به عنوان مثال، در کشورهای آرژانتین و برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی و نیوزیلند، این اطلاعات به مردم اعلام می‌شود.   مسئول محتوایی این حرکت با اشاره به اینکه در کشوری مانند افغانستان وضعیت مالی و دارایی‌های مقامات و همچنین مشاغل پیشین افراد به صورت شفاف به مردم اطلاع داده می‌شود، گفت: براساس بررسی‌های بانک جهانی در سال ۲۰۱۲، در ۵۱ کشور از ۸۷ کشور مورد بررسی دارایی‌های مسئولین در رده‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، افغانستان،‌ گرجستان، و ‌هندوستان.


ثبت نظرشما